Aan het woord: Deniece Caffee over de tak van sport 'Ontruimingen'
‘Een ontruiming rigoureus? Zo klinkt het, maar vaak helpen we iemand een nieuwe start te maken.’
De dienstverlening van DC Facilitair is divers en Deniece Caffee en haar team zijn inzetbaar op vele verschillende gebieden in de facilitaire wereld. Een – tot noch toe – onderbelichte dienstverlening is die van ontruimingen. Opdrachtgevers zijn GGZ-instellingen, woningstichtingen, gemeentes maar ook bedrijven. Het deels of geheel verwijderen van meubels uit een woning of bedrijfspand lijkt op het eerste gezicht geen prettige, maar Deniece kent ook de positieve keerzijde: ‘Het is juist positief, omdat we met het leegmaken van een ruimte mensen echt direct helpen.’
Een mooi moment om even met Deniece bij te praten over deze tak van sport.

Hoi Deniece, allereerst: wat zijn ontruimingen precies? En wanneer gaat men over tot ontruimingen?
“Ontruimingen is het deels of geheel verwijderen van meubels en vuil uit een woning of bedrijfspand. De reden kan heel divers zijn. Denk aan verhuizingen, door huisuitzetting of om een frisse start te maken. Een ontruiming klinkt vrij rigoureus, maar het kan ook gaan om gedeeltelijke ontruiming, waarbij we bewoners ondersteunen bij die nieuwe start.”

Waarom is DC Facilitair actief op het gebied van ontruimingen? En sinds wanneer?
“Inmiddels alweer vijf jaar. Het is voor ons een fijne dienstverlening, want met ontruimingen kunnen wij een ‘alles-in-1-aanbod’ verzorgen. Dat houdt in dat we meedenken met onze opdrachtgevers in wat er ontruimt moet worden en dat we rekening houden met eventuele bijzonderheden of een bewoner die tot rust gesteld moet worden. Na de ontruiming kunnen we de locatie ook schoon opleveren door middel van een opleverschoonmaak of dieptereiniging.”
Je zei net opdrachtgevers. Aan voor type opdrachtgevers moeten we denken?
“Wij worden het meest benaderd door GGZ-instellingen, woningstichtingen, gemeentes en ook door bedrijven die bijvoorbeeld gaan verhuizen of ons inzetten voor een medewerker die extra hulp kan gebruiken.”
Is het een leuke dienstverlening? Of juist confronterend.
“Ik snap dat mensen in eerste instantie een negatieve gedachte erbij hebben. Maar het is juist leuk, omdat we met het leegmaken van een ruimte mensen echt direct helpen. Vooral als het gaat om de klanten die vanuit de GGZ of een woningstichting komen. Het gaat dan vaak om de wat ingewikkelde casussen, waarbij wij vooral moeten meedenken. Denk hierbij aan een hoarder – iemand met verzameldrang – die één dag van huis kan zijn, zodat wij dit kunnen verzorgen. Hierbij zorgen we in samenwerking met Hartog dat de container bijvoorbeeld afgesloten is of dezelfde dag nog wordt opgehaald, zodat de bewoner niet geconfronteerd wordt met wat er in opdracht van de bewoner zelf wordt afgevoerd. En zo voorkomen we ook dat de bewoner niet in de verleiding komt om toch weer spullen terug te pakken.”

Ben je er zelf als eigenaresse wel eens bij?
“Ja, sterker nog: ik ben er altijd bij! Voor elke ontruimingsopdracht neem ik zelf het werk op. Dan bespreek ik met de bewoner en/of de opdrachtgever wat er nodig is. Zo kan ik meedenken hoe we de ontruiming het beste kunnen uitvoeren en intern de juiste aanwijzingen geven. In sommige gevallen kom ik op de dag van uitvoering ook op locatie om te zien of alles naar wens verloopt. Soms is dit niet nodig maar ik vind het belangrijk dat alles naar tevredenheid gaat. Dit geeft wel eens een uitdaging overigens, want het moet wel in de agenda passen. De ene maand hebben we vier van deze opdrachten, maar we kunnen er ook opeens wel twee of drie in een week hebben. Dat varieert.”
Wat zijn belangrijke eisen als dienstverlener in deze tak van sport?
“Het belangrijkste is persoonlijk. Ik denk dat je zelf als persoon geen oordeel moet hebben. Er is altijd een reden of oorzaak, waardoor een ontruiming of gedeeltelijke ontruiming nodig kan zijn. Daarnaast is het belangrijk om te kijken wat er precies ontruimt moet worden. Dit kan apparatuur zijn, maar bijvoorbeeld ook houtwerk of gevaarlijke stoffen. Ook is het belangrijk om te weten of er grote meubels verplaatst moeten worden, want dit vraagt soms andere middelen of sterke armen en een grotere container. Door dit vooraf goed te bespreken, zijn we goed voorbereid en zetten we het juiste team in.”
Meer weten?
